Forum
  • Register
תנו לנו לייק וקבלו עדכונים ישירות לפיד
ברוך הבא, אורח
שם משתמש: סיסמא: זכור אותי

דיון: חוק מס' 9 במדע הנתונים החדש -כשהתוצאה היא גם הסיבה

חוק מס' 9 במדע הנתונים החדש -כשהתוצאה היא גם הסיבה 7 months 2 weeks ago #8438

  • Edith Ohri
  • Edith Ohri's Avatar
  • מנותק
  • Moderator
  • הודעות: 311
  • תודות שהתקבלו 1
  • קרמה: 0
חוק מס' 9 - כשהתוצאה היא גם הסיבה
או המקור לכל תופעה מחזורית בעולם הוא תוצאה שהיא גם סיבה (זה מתמטי).

כאשר התוצאה היא גם הסיבה, יש בעיה בניתוח, קשה להגדיר מישתנים כאלה. ועוד יותר קשה להצביע על סיבת-השורש (וייתכן מאד שהיא מישתנה אחר, לא הסיבה ולא התוצאה).
מדע הנתונים החדש פותר את הבעיה ע"י תיחום התופעות, וחלוקת לתת-קבוצות שבהן מתקים קשר לא מחזורי.

דוגמא: ניתוח השפעת מחיר על מכירות.
אנחנו מצפים למצוא קשר הפוך בין המחיר והמכירות. אבל, שימו לב להשתנות המחזורית: הוזלת מחירים מגדילה את המכירות. המכירות המוגברות מקטינות את על המכירות בתקופה הבאה. כשהמכירות יורדות, עורכים שוב מבצע הוזלות. השאלה, מה באמת מגביר את המכירות?
בניתוח GT (ניתוח שמזהה את דפוסי ההתנהגות, הקבוצות ההיררכיות שבנתונים), נמצאה אסטרטגיה מורכבת של מכירות שמנצלת גומחות ביקוש באופן יצירתי. הקבוצות גילו פונצית ביקוש שלא נראית כמו שום דבר שכתוב בספרים! פונקציה היפרבולית שיורדת בתחילה ואחר כך עולה! רק במיעוט הקבוצות נמצאת התופעה המוכרת של מכירות כפונקציה של מחיר*. באחרות נמצאו גורמים שונים לגמרי. כך נמצא, שהמוצר נמכר במחיר נמוך בהרבה במקומות שבהם התחרות נמוכה (ייתכן שסילוק המתחרים הוא תנאי להנחה הגדולה); בקבוצות המאופינות ע"י עונות שנה מסוימות הקשורות לחופשות ובילויים, לא נמצא קשר בין מכירות למחיר (אולי הן נבעו מהשקעה בפרסום עונתי), ובקבוצות שבאיזורי יוקרה מבודדים או על דרכים ראשיות, המכירות עירניות למרות המחירים הגבוהים. עקומת הביקוש המצרפית של כל הקבוצות היא אם כך קעורה - המכירות יורדות תחילה כצפוי אך מייד עולות ככל שהמחיר גבוה יותר? -מה זה? ללא ספק, אנשי השיווק יכולים ללמד את הכלכלנים :) פרק בבידול שווקים, מיתוג מוצרים חווית קנייה ועשיית השוק.
*הערה: המחיר שצוין בנתונים, לא שיקף את עלויות הפרסום והמכירה.

בברכה
אדית
הנהלת האתר ביטלה גישת כתיבה ציבורית.

חוק מס' 9 במדע הנתונים החדש -כשהתוצאה היא גם הסיבה 7 months 2 weeks ago #8439

  • Edith Ohri
  • Edith Ohri's Avatar
  • מנותק
  • Moderator
  • הודעות: 311
  • תודות שהתקבלו 1
  • קרמה: 0
תת סעיף לחוק 9:
בכל המערכות הסגורות ישנה לפחות תוצאה אחת שהיא גם סיבה.
במערכות סגורות שנמצאות בשיווי משקל, ההיזון החוזר של תוצאה-סיבה נובע מעצם הגדרת שיווי משקל.
במערכות שאינן בשיווי משקל זה מורכב יותר. אם יש מזל, אפשר למצוא את התוצאה-סיבה בעזרת ההגיון, אחרת - לנתח את האירועים ברזולוציה גבוהה יותר ובפירוט כל משתני התוצאה, כולל תופעות הלואי שלהם.

בברכה
אדית
הנהלת האתר ביטלה גישת כתיבה ציבורית.
מנהלים: Edith Ohri
זמן יצירת העמוד: 0.252 שניות

Sap

Oracle

Informatica

SAS

Microstrategy

IBM

Microsoft

Qlikview

Teradata

Webfocus

התחברות

x
יצירת חשבון
x

קליק אחד ואתם מחוברים. מהיר .קל .מאובטח.

מעניין? שתפו דף זה באמצעות הטלפון הנייד

DWH :: דיון: חוק מס' 9 במדע הנתונים החדש -כשהתוצאה היא גם הסיבה (1/1) - QR Code Friendly
Powered by QR Code Friendly

מאמרים

מגמות של ביג דאטה בעולם הביטוח
CA Technologies
SSIS - Buffer Size Optimization
קטגוריה ראשית
בדיקות BI ו-DWH לעומת הבדיקות בתחומים אחרים
קטגוריה ראשית
איסוף דרישות לפרויקטי BI
קטגוריה ראשית
כח המידע במיקוד
קטגוריה ראשית
0

הדף שלנו בפייסבוק

התחברות

כניסות למאמרים
7342413