על מנת למנוע התגברות של תופעת ההונאות השיקה SAS, המובילה באנליטיקה עיסקית, תוכנה חדשנית למלחמה בהונאות, המסייעת גם להבנה טובה יותר של הלכי הרוח של הלקוחות. אנליטיקת הרשתות החברתיות של SAS (SAS® Social Network Analysis ) ופתרון אנליטיקת התכנים החברתיים מסייע לארגונים לגלות את היחסים הנסתרים בין אינדיוודואלים ונתונים; מאתרת דפוסים ומגמות; ומבצעת כריית טקסט ונתונים מפוזרים אחרים.
טכניקות הונאה ההופכות ליותר ויותר מתוחכמות, החל מ"דיוג" (ציד קורבנות על ידי התחזות ברשת) וגניבת נתונים ועד הונאות והלבנת כספים, גורמות להפסדים עצומים ופוגעים ביחסים עם הלקוחות. כך גם הערות שליליות ברשת המופצות במהירות באמצעות אתרי אינטרנט, בלוגים, טוויטר וערוצים נוספים, ומובילים להפסד עסקים ולפגיעה במותג.
האימוץ המהיר של המדיה החברתית מעניק לציבור פלטפורמה לביטוי וייצור של כמות מידע עצומה בנוגע להעדפות או חוסר נחת של לקוחות. העברות כספיות מייצרות גם הן מידע רב, שבעומקו חבויים נתונים של הונאות פוטנציאליות. בעידן זה של מערכות יחסים, אותה אנליטיקה עיסקית המתאימה לסינון כמויות מידע על מנת לזהות דפוסי הונאה חבויים יכולה גם לחזק מותגים על ידי גילוי תובנות באינטראקציה של הלקוחות.
"העולם המקושר של היום מייצר כמויות מידע בלתי-נתפשות", אומר דיוויד היוז, סגן הנשיא של איזור אסיה-פאסיפיק בסאס. "בשנת 2008, מידע מאתרי אינטרנט, דואר-אלקטרוני, רכיבי RFID, רשתות, סרטוני וידאו ביוטיוב, מעבדים תעשייתיים, ומקורות נוספים עלו עד כדי 487 הקסאבייט - כמעט 500 ביליון ג'יגבייטים. בעת שהתחזית לצמיחת היקף המידע מצביע על המשך הגידול, אירגונים זקוקים לאיסטרטגיה חכמה על מנת לגלות את הערך שבה. נתונים אלו הינם אוצר בלום של מידע אודות האופן בו לקוחות פועלים הדדית ומשפיעים זה על זה, וכן אודות פעילויות, פיננסים, התאמות, איכות מוצר ועוד. אירגונים המשתמשים במידע באופן חכם ישרדו וישגשגו. אלו שלא - יפלו".
כריית נתוני רשתות חברתיות
מערכת ניתוח הרשתות החברתיות של SAS מיישמת אנליזת קשרים לאיתור ומניעת הונאות, שיווק, פילוח לקוחות ועוד. לאחר ששוחררה לאחרונה בארה"ב, היא זמינה כעת באיזור אסיה פאסיפיק. השימוש בה במסגרת מערך מניעת ההונאות (SAS® Fraud Framework ), מאפשר למבטחים וסוכנויות ממשל להתמקד בחשודים ופעולות מסוימות ולעצור הונאות נוספות. משווקים בענפי הטלקום והבנקאות יוכלו לאמוד את ההשפעה של פילוח לקוחות למטרות רכישה, שימור ומכירות המשך. בעזרת מודיעין זה, מסוגלות חברות לתת תמריץ להיצע נוסף על ידי סימון המגזרים בעלי ההשפעה הגבוהה ביותר.
"תוכנת אנליטיקה לרשתות חברתיות יכולה לסייע לחברות להעמיק בנתוני לקוחותיהן ובנתוני העיסקאות על מנת לגלות דפוסים, קשרים, וזיקות", אומרת אביבה ליטן, סגנית נשיא ואנליסטית בכירה בגרטנר. "ניתוח אפקטיבי של רשתות חברתיות מבוסס על אנליטיקה מאד חזקה כגון כריית נתונים וטכנולוגיה ויזואלית מתוחכמת. על ידי הפיכת הבלתי-נראה לנראה, ניתוח רשתות חברתיות הינו כלי אפקטיבי צומח למלחמה בהונאות אך גם למען הבנה טובה יותר של לקוחות".
על מנת להילחם בהונאות מסייעת מערכת הרשתות החברתיות לחוקרים להעמיק מעבר לטרנזאקציות ותצפיות על לקוחות ומאפשרת לנתח את כל הפעולות הקשורות והיחסים בתוך הרשת: כתובות משותפות, מספרי טלפון, מידע תעסוקתי, בעלות על חשבונות ומידע עסקי אחר. יכולות התצוגה הויזואלית של התוכנה מאיצות את הנגישות לפרטי הלקוח המלאים ולכל הגורמים והרשתות הקשורים אליו, ומאפשרות הערכות מהירות וטובות יותר. ניתוח גרפי של רשתות מקל על זיהוי מובילי דעה ואוכלוסיות מקושרות אינטרס, וחושף מערכות יחסים שלא היו ידועות.
מערכת ניתוח הרשתות החברתיות של SAS כוללת טכנולוגיה בעלת פטנט (ברישום) Net-CHAID, המסייעת לחוקרי הונאות ומנהלי שיווק מותגים לבחון ולתחקר נפחים גדולים של מידע בקלות. מנכ"ל SAS, ד"ר ג'ים גודנייט סייע בכתיבת הקוד עבור טכנולוגיה זאת.
"מהרגע שבו זוהה פרט חשוד, חוקרים זקוקים לדרך מדוייקת ומהירה לגלות את הרשתות אליהן הוא קשור. מערכת ניתוח הקשרים החברתיים של SAS מספקת את היכולת החשובה הזאת", אומר ג'ון ברוקלבנק, סגן נשיא לפתרונות על פי ביקוש וראש מעבדת המחקר האנליטי המתקדם של SAS. "האם הם קשורים לאנשים מסוכנים אחרים? האם המוסד נחשף כספית כתוצאה מכך? לידיעה אם מדובר באדם בודד או חלק מקנוניה פלילית יש חשיבות מכרעת."
ניתוח מדיה חברתית
אנליטיקת הרשתות החברתיות של SAS - שגירסתה האנגלית מתוכננת לצאת לשוק ברבעון האחרון השנה - מונעת על ידי Sentiment Analysis Manager של חטיבת Teragram ב-SAS. באמצעות עיבוד שפה טבעית וכריית טקסטים, התוכנה לוכדת חוות דעת והערות של לקוחות אודות מוצרים ומותגים מאתרים מרכזיים כמו אמזון, לוחות מודעות, וצינורות תקשורת כגון בלוגים וטוויטר.
מנהל ניתוח הדעות מאתר אוטומטית ומנתח מידע דיגיטלי בזמן אמת על מנת לקבוע את תחושותיו של הכותב ונקודות שינוי מגמה, וחושף פגמים אפשריים במוצר בשלב מוקדם. התוכנה מחפשת ומעריכה ביטויים חיוביים, מעורבים ושליליים בטקסט, ובכלל זאת ניסוחים מורכבים כגון "זאת לא המצלמה הטובה ביותר בשוק".
סוזן פלדמן, אנליסטית IDC אומרת: "כתיבת הערות וביקורות ברשת והצגתן בנושאי מחשבים, ספרים ומוצרים רבים אחרים הופכת להיות יותר ויותר נפוצה. כך גם השימוש בפייסבוק, טוויטר ואתרי רשתות חברתיות אחרים. המגמה הצליחה ללכוד את תשומת ליבם של המשווקים הנאבקים עם הצורך לכלול מדיה חברתית במסגרת ההתייחסות הציבורית הכוללת של החברה". פלדמן מוסיפה: "באמצעות שימוש בכריית טקסטים, עיבוד שפה טבעית וטכנולוגיות צומחות אחרות כאלו, הנמצאות במערכת ניהול אנליטיקת הדעות של חטיבת טרהגרם
ב-SAS, משווקים יכולים לאסוף מודיעין מאתרים אלו, לזכות בראייה מלאה יותר של מוניטין המותג שלהם, ולהבין טוב יותר את תחושות לקוחותיהם".
חדשנות במחקר ופיתוח
הובלת הפיתוח של אנליטיקת הרשתות החברתיות בוצעה על ידי מעבדות האנליטיקה המתקדמת של SAS, קבוצת ייעוץ אנליטית מובילה שגובשה בשנת 2007. "בעבודה צמודה עם לקוחות ועם מערך המחקר והפיתוח של SAS, הפכה מעבדת האנליטיקה לאחד ממרכזי החדשנות הרבים ב-SAS. המערכת ממנפת את לב המומחיות האנליטית של SAS ומיישמת את הטכניקות המתמטיות והסטטיסטיות המעודכנות ביותר על מנת לפתור את בעיות הלקוח", אומר ברוקלבנק.