מאת: אמיר שלו
אגדה סינית עתיקה מספרת כי בודהה לפני שנפח את נשמתו ועלה השמיימה, קרא לכל החיות למפגש פרידה ממנו לפני שהוא עובר לעולם שכולו טוב, אך רצה הגורל ורק 12 חיות הגיעו למפגש.
בודהה כאות הכרה ותודה על המאמץ נתן שם של שנה לכל חיה וזה על פי סדר הגעתן של החיות למפגש. וכך בעצם נולד לוח השנה הסיני המבוסס מחד על חמשת יסודות האנרגיה (מתכת, מים, אש, עץ ואדמה) יחד עם שמות החיות, וכך קיבלו הסינים את: שנת הקוף, שנת התרנגול, שנת הכלב, שנת החזיר, שנת העכברוש, שנת השור, שנת הארנבת, שנת הנמר, שנת הדרקון, שנת הנחש, שנת הסוס ושנת העז. (2007 היא שנת החזיר, אשר תתחלף לה לשנת העכברוש).אולם בלוח השנה של שוק ה- BI וה- CPM זו הולכת להיות שנת ה- CFO.
הערכה זו מושתתת על שני פרמטרים: הפרמטר הראשון הינו צרכיו של ה- CFO והפרמטר השני הינו ניתוח התנהגות ספקי פתרונות ה- BI/CPM המהותיים.
בעלי הזיכרון הטוב זוכרים לבטח כי לאחר "התפרצות" תקנות SOX בארה"ב, פורסם סקר בו נקבע כי תפקיד ה- CFO הפך להיות התפקיד הכי פחות נחשק בהנהלת הארגון, למרות שחלף זמן רב, עדיין חייו של ה- CFO אינם קלים והוא ניצב אל מול לא מעט אתגרים ומופעלים עליו לא מעט לחצים.
מצד אחד הסביבה העסקית דינמית ומשתנה מתמיד, צד נוסף היא הרגולציה המוסיפה עדיין להוות גורם משמעותי בתפקודו של ה- CFO. בעלי המניות דורשים ביצועים מצד אחד, שקיפות מצד שני וחוסר חשיפה מצד שלישי, והגרוע מכל הוא שהצלחת ה- CFO תלויה בניתוח אמין, מהיר ומדויק של מידע, אולם כמויות מידע אלו גדלות באופן אקספוננציאלי בין אם כתוצאה של גידול טבעי או כזה הנובע ממיזוגים ורכישות, ובדרך כלל גם אינו נגיש ל- CFO בדרך אותה הוא היה בוחר לקבל.
ברור כשמש כי בימים אלו ה- CFO הוא הרבה מעבר למה שנתפס כתפקיד ה- CFO בעבר. כיום ה- CFO הוא בין השאר המביא והמוציא של האסטרטגיה הארגונית אשר שואף לעבור ממצב של תגובה והיגררות למצב של יוזמה ומובילות.
גם ספקיות הפתרונות אינן יושבות בחיבוק ידיים ומחכות לראות מה יקרה, אלא נוטלות יוזמה ומשנות את מפת השוק של הפתרונות ל- CFO מן הקצה אל הקצה.
אורקל רכשה את היפריון תמורת כ- 3.3. מיליארד דולר. רכישה זו נותנת לאורקל יכולת לתרגם את הכוח השיווקי האדיר שלה גם ליישומים מוצלחים על גבי פלטפורמה מוכחת.
קוגנוס הודיעה לפני כשבועיים כי רכשה את Applix (בעלת הזכויות על TM1) תמורת כ- 340 מיליון דולר. בהודעה המורחבת לעיתונות אמרה קוגנוס כי בנוסף לרכישת הטכנולוגיה היא מחפשת לקצר את הדרך ל- CFO.
Business Objects רכשה 3 חברות שונות אשר אמורות לקצר את דרכה ל- CFO (SRC, ALG , Cartesis).
סאפ גם כן הצטיידה בכלי ל- CFO ורכשה את חברת Outlook soft.
מיקרוסופט עצמה סימנה את ה- CFO כיעד מועדף, ומחממת מנועים וממתינה לשחרור גרסת ה- Planning בחבילת ה- Performance point.
היחידה שלא הצטיידה השנה בשום חידוש הינה SAS, אבל לעומת כל היתר היא מזמן הציעה פתרונות עובדים ל- CFO מקצה לקצה.
משפט עממי עתיק אומר כי אם אחד אומר לך שאתה שיכור אולי הוא טועה, אולם אם שניים אומרים לך שאתה שיכור עדיף שתלך לישון.
כאן המצב הרבה יותר מעניין, לא אחד ולא שניים, אלא כל השחקנים הגדולים בשוק ה- BI / CPM, אומרים לך ה- CFO, שאתה תהיה "שיכור" השנה, על כן במקום ללכת "לישון", תתעורר, פתח את היומן, פתח את הארנק, ולא פחות חשוב בחר לך יועץ מומחה שמכיר את החלופות השונות ומסוגל ללוות אותך ולהוביל אותך לפתרון המתאים בדיוק לצרכיך.
מסקנות,
1. יותר ויותר CFO's ינטשו השנה את סביבת העבודה החמה והמוכרת, קרי, גיליונות האקסל האינסופיים, ויעברו לעבוד במערכות מסודרות ומובנות מצד אחד אך גמישות לצורכי ה- CFO's מצד שני.
2. ה- CFO's שבדרך כלל בוחנים את החזר ההשקעה מן הפרוייקטים השונים בארגון, יחליפו כובע וינסו לשכנע את עצמם בצדקת ההוצאה.
צפו לשנה מעניינת
* הכותב הינו סמנכ"ל הפיתוח העסקי של תחום ה-BI / CRM בחברת One1